Bij het maken van een speelplan in een troefcontract tracht je in te schatten hoeveel slagen je dreigt te verliezen.
Meestal is het verstandig om eerst troef te trekken.
Je kan ook slagen halen door af te troeven, lange kleuren te ontwikkelen en te snijden.
Tel je VERLIEZERS per kleur vanuit de hand met de meeste troeven.
VERLIEZERS TELLEN:
Troef ♦: LEIDER ♥AH4 en DUMMY ♥V2 - geen verliezers.
Troef ♦: LEIDER ♥HB7 en DUMMY ♥V52 - 1 verliezer namelijk ♥A.
Troef ♦: LEIDER ♥A4 en DUMMY ♥965 - 1 verliezer; leider troeft 3de harten.
Troef ♦: LEIDER ♥A53 en DUMMY ♥64 - 1 verliezer; dummy troeft 3de harten.
Troef ♦: LEIDER ♥H3 en DUMMY ♥97 - 2 verliezers; ♥H is onzeker.
SPEELPLAN MAKEN:
Onderzoek welke verliezers je kunt wegwerken.
Welke kleur zal je ontwikkelen?
Kan je snijden en/of aftroeven?
Wanneer zal je troeftrekken?
Hoeveel slagen denk je zeker te maken?